Attractiviteit: zo bepaal je het inbraakrisico van een pand

alarmsysteem bedrijfspand

Je wilt je bedrijfspand of woning natuurlijk zo goed mogelijk beschermen tegen inbraak. Maar wat is daar precies voor nodig? Hoe aantrekkelijk is het voor een inbreker om bij jou in te breken? En hoe kun je je hier het best tegen weren? In dit artikel vertellen we je alles over het berekenen van de attractiviteit van goederen en de inbraakgevoeligheid van een pand. Zo weet jij precies welke beveiligingsmaatregelen je moet treffen.

De betekenis van attractiviteit

Attractiviteit betekent de aantrekkelijkheid van een product om deze te stelen bij een inbraak. Inbreken is natuurlijk een riskante bezigheid en de beloning moet voor een crimineel dus opwegen tegen het risico. Hoe hoger de attractiviteit van spullen, hoe interessanter de buit voor de inbreker is. Daardoor betekent een hoge attractiviteit ook dat er een gespecialiseerd beveiligingssysteem moet worden geïnstalleerd.

De VRKI als hulpmiddel

Maar hoe bepaal je de attractiviteit van een inboedel? Aan de hand van de Verbeterde Risicoklassenindeling, of VRKI, kun je makkelijk zien binnen welke risicogroep je inventaris valt, en welke beveiligingsmaatregelen je moet treffen.

De VRKI is o.a. door de verzekeraars in het leven geroepen om inbraakrisico’s inzichtelijker te maken. De VRKI functioneert als een onafhankelijk meetsysteem waarbij een pand in een bepaalde veiligheidscategorie wordt ingedeeld. Aan iedere categorie zijn verplichte beveiligingsmaatregelen verbonden.

Hoe wordt attractiviteit berekend?

In de VRKI vind je een lijst met alle verschillende soorten inventaris, gelabeld binnen een bepaalde veiligheidscategorie. Bij het categoriseren van deze goederen wordt rekening gehouden met de geldwaarde en verhandelbaarheid. Ook wordt de functie van een object meegenomen in de bepaling van de attractiviteit.

Bij bedrijfspanden wordt tevens gekeken naar de locatie van de goederen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen eigen gebruik, showroom en magazijn. Wanneer een object bijvoorbeeld in het magazijn ligt, is het aantrekkelijker om te stelen dan wanneer je het in eigen gebruik hebt.

Attractiviteit berekenen voorbeeld

Stel een bedrijf heeft voor 60.000 euro aan exclusieve jeans. Deze artikelen vallen in de categorie Zeer Hoge (ZH) attractiviteit. Door de combinatie van de geldwaarde en de attractiviteitscategorie kom je conform de VRKI in risicoklasse 3 terecht. Om deze inventaris optimaal te kunnen beveiligen, worden zware bouwkundige maatregelen of compartimentering (lees: een kluis) aanbevolen.

Welke categorieën van attractiviteit zijn er?

De VRKI en de verzekeraar onderscheiden vier verschillende niveaus van attractiviteit voor bedrijspanden. Bij iedere categorie horen bepaalde beveiligingsmaatregelen. We nemen je mee door de verschillende categorieën.

Lage attractiviteit (L)

Producten met een lage attractiviteit zijn voor inbrekers doorgaans niet de moeite waard. Denk hierbij aan spullen die voor eigen gebruik zijn en met lage verkoopwaarde, zoals planten en linnengoed. Het aanleggen van een heel beveiligingssysteem is hierbij niet noodzakelijk: bouwkundige maatregelen zijn voldoende. Hierdoor blijven de spullen uit het bereik en vizier van inbrekers.

Matige attractiviteit (M)

Spullen met een matige attractiviteit zijn aantrekkelijker voor de inbreker, maar vallen nog steeds niet binnen een hoge risicocategorie. Voorbeelden van producten uit de categorie M zijn aanhangwagens, gereedschap, kampeerartikelen en mobiele telefoons (maar geen smartphones). Verplichte maatregelen zijn hierbij weer van organisatorische en bouwkundige aard. Ook wordt er een beveiligingssysteem aanbevolen waarmee de pandeigenaar op de hoogte wordt gesteld.

Hoge attractiviteit (H)

Artikelen uit de categorie H (hoog) zijn bijvoorbeeld auto’s, dure schilderijen en printers die niet voor eigen gebruik zijn. Nu wordt het voor de inbreker echt interessant. Om deze producten goed te beveiligen, moeten er bouwkundige en organisatorische maatregelen getroffen worden die de inbreker met 5 minuten vertragen.

Een voorbeeld van een bouwkundige of organisatorische maatregel is een inbraakwerende kist waar waardevolle spullen ingestopt kunnen worden. De VRKI verplicht ook een beveiligingssysteem met opvolging naar een particuliere meldkamer. Ook wordt er soms een rookmachine gebruikt om artikelen uit deze categorie te beschermen.

Zeer hoge attractiviteit (ZH)

Bij spullen met een zeer hoge attractiviteit is de verleiding voor de inbreker het grootst. Artikelen binnen deze categorie moeten dus erg goed beveiligd worden. Bij artikelen met een zeer hoge attractiviteit, moet je denken aan sieraden, laptops, tabakswaren en sportkleding van exclusieve merken. De bouwkundige en organisatorische maatregelen moeten er bij deze categorie voor zorgen dat de inbreker 10 minuten lang vertraagd wordt. Geschikte maatregelen hiervoor zijn kluizen en

mistgeneratoren. Daarnaast is het verplicht om een beveiligingssysteem aan te sluiten dat de politie op de hoogte brengt.

Hoe bereken je de attractiviteit van spullen in je woning?

De VRKI berekent niet alleen beveiligingsmaatregelen voor bedrijven. Ook als je niet weet hoe je je eigen huis moet beveiligen, kun je de richtlijnen van de VRKI volgen. De bepalende factor bij het berekenen van de attractiviteit van spullen in een woning, is de totale geldwaarde van de spullen in het huis. Onder attractieve zaken worden onder andere de volgende artikelen verstaan:

  • Audiovisuele- en computerapparatuur
  • Lijfsieraden, contant geld en waardepapieren
  • Bijzondere bezittingen, bijvoorbeeld antiek of muziekinstrumenten

De opgetelde waarde van deze spullen in je huis bepaalt binnen welke risicocategorie je valt. Voor woningen onderscheidt de VRKI vier verschillende risicocategorieën. Bij iedere categorie horen specifieke beveiligingsmaatregelen.

Valt jouw inboedel binnen risicoklasse 1? Dan raadt de VRKI lichte beveiligingsmaatregelen aan. Hoe hoger je huis in de risicoklassen valt, hoe zwaarder de maatregelen zijn die worden aanbevolen. Wil je precies weten welke beveiligingsmaatregelen passen bij de verschillende risicoklassen? Bekijk dan de VRKI Kaart.

Optimaliseer jouw diensten met de VEB

Wil je er zeker van zijn dat je je klanten een service kan leveren die precies bij hun inventaris past? Word dan lid van de VEB! Als lid van de VEB krijg je trainingen en coachings en word je altijd op de hoogte gesteld van het laatste nieuws over de VRKI en attractiviteit. Ook doet de VEB inspecties, zodat je altijd weet dat je installaties actueel zijn. De klant weet dat ze bij een VEB erkend bedrijf kunnen rekenen op vakkundig advies en een gegarandeerd kwalitatief beveiligingssysteem.

Anderen lazen ook: