VEB-erkend bedrijf: wat maakt het verschil?
De kenmerken van een VEB-erkend bedrijf
Wil je je inboedel laten verzekeren? Dan is de kans groot dat de verzekering je verplicht om je te laten beveiligen door een VEB-erkend bedrijf. Een bedrijf dat erkend is door de VEB is verplicht om zich aan bepaalde richtlijnen te houden. Zo weet je als klant zeker dat je een beveiligingssysteem van hoge kwaliteit in huis haalt. Maar wat is de VEB precies? En wat is het verschil tussen een VEB-certificaat en een VEB-opleverbewijs. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten.
Wat is de VEB?
De VEB zorgt ervoor dat de beveiligingsbedrijven voldoen aan belangrijke voorwaarden zodat de betrouwbaarheid van het bedrijf en de kwaliteit van het opgeleverde werk in orde is. Je hoeft je als klant niet langer zorgen te maken over de beveiliging van je huis of bedrijfspand.
Een door de VEB erkend bedrijf wordt jaarlijks gecontroleerd en adviseert volgens de VRKI en de VEB 4 Kwaliteitsregeling. Zo hoef je zelf niet meer te onderzoeken of je het juiste beveiligingsadvies hebt ontvangen. Bij een VEB-erkend beveiligingsbedrijf ben je verzekerd van kwalitatief goed alarmsysteem dat bij jou past
De belangrijkste kenmerken van een VEB-erkend bedrijf
Bij een VEB-erkend beveiligingsbedrijf ben je verzekerd van een beveiligingsadvies op maat. Ook verplicht de VEB aan aangesloten bedrijven om te werken volgens de VRKI. Maar hoe weet je nou waar je voor moet kiezen bij het beveiligen van je huis of bedrijfspand? En hoe weet de VEB dat een bedrijf haar erkenning kan behouden?
- Inspectiebeleid:
De VEB ondersteunt en coacht haar leden en zorgt er samen met inspecteurs voor dat de kwaliteit steeds weer verbetert. Naast de reguliere inspecties, wordt ieder VEB-erkend bedrijf eens in de drie jaar gecontroleerd door een onafhankelijke inspectie instelling. - Inrichting van het bedrijfsproces:
Bij het controleren van kwaliteit, let de VEB-inspecteur vooral op de kwaliteit van het opgeleverde werk. Bij de VEB heb je als beveiligingsbedrijf zelf de vrijheid om je bedrijfsproces in te richten zoals jij dat wilt. Om in aanmerking te komen voor een VEB-erkenning, moet voldaan worden aan alle voorwaarden die vermeld staan in het VEB-kwaliteitssysteem en de VEB-erkenningsregeling. De erkenning geldt voor zowel bouwkundige (B) als elektronische beveiligingsmaatregelen (E). - Visie op de samenhang tussen maatregelen:
Een VEB-erkend bedrijf is verplicht naar zowel de B- als de E-maatregelen te kijken en daarin te adviseren. Worden zowel de geadviseerde B als E maatregelen volledig uitgevoerd, dan kan een VEB-erkend beveiligingsbedrijf een VEB-certificaat afgeven. Worden alleen de B- of E-maatregelen uitgevoerd, dan kan over de uitgevoerde werkzaamheden een opleverdocument afgegeven worden. - Betrouwbaarheid:
VEB-erkende beveiligingsbedrijven moeten altijd in het bezit zijn van een betrouwbaarheidsverklaring. Deze verklaring verloopt iedere drie jaar. Heeft een aangesloten bedrijf geen geldige verklaring van betrouwbaarheid meer? Dan verliest het bedrijf per direct haar VEB-erkenning en verdwijnt uit het real-time ledenoverzicht VEB-erkend technisch beveiligingsbedrijf. Ook mag het bedrijf dan geen kwaliteitsdocumenten meer afgeven.
VEB-erkende bedrijven
Ben je op zoek naar een VEB-erkend installatiebedrijf, beveiligingsbedrijf en/of particuliere alarmcentrale? Vind gemakkelijk een van onze leden bij jou in de buurt.
Wil je je opdrachtgever er ook van verzekeren dat je kwaliteit levert, en wil je altijd advies op maat kunnen geven? Word dan lid van de VEB en krijg coachings en kwaliteitscontroles. Zo weet je zeker dat je je klant de beste service levert.